فهرست موضوعات

سامانه پیام کوتاه

samane

5 طرح برتر نوآوری و فناوری درحوزه پزشکی

alt

برخلاف شرایط حاکم بر اصلاح نظام مراقبت های بهداشتی و مالیات بحث انگیز بر تجهیزات پزشکی، شرکت های فناوری پزشکی بیش از پیش به دنبال تولید محصولاتی هستند که خدمات ارزان تر، سریع تر و موثرتری را در زمینه مراقبت از بیماران به بازار عرضه نمایند. شرکت های مذکور سرعت تلاش های خود را با بازرسان سازمان غذا و دارو نیز هماهنگ می کنند تا فرایند پیچیده تایید و بازبینی تجهیزات پزشکی نوین را اصلاح نمایند.
مدتهاست افراد زیادی در حوزه این صنعت سختی های دشوار آنچه را که به نظر آنان فرایند پیچیده و غیرضروری تایید کالاست به جان می خرند و فشار آن را متحمل می شوند. منتقدان بر این باورند که چنین فرایند پیچیده ای سدی در برابر بالندگی جریان نوآوری و شکوفایی است و بالطبع امکان مراقبت بهداشتی بهتر را به تاخیر می اندازد. سازمان غذا و دارو جهت تغییر چنین باوری، سال گذشته کنرسیوم نوآوری تجهیزات پزشکی (MDIC) را موظف کرد تا فرایند طراحی و آزمایش فناوری های نوین را ساده و آسان تر کند. براساس اطلاعات به دست آمده از سازمان های صنعتی، دولتی و غیرانتفاعی، MDIC دولتی-خصوصی لزوم نظارت علمی بر جامعه تجهیزات پزشکی را در اولویت قرار خواهد داد و به منظور افزایش کارایی فرآیند مورد نظر سرمایه لازم برای اینگونه پروژه ها را تامین می کند.
دکتر جفری شورن مدیر مرکز تجهیزات وسلامت رادیولوژیک سازمان غذا و داروی آمریکا معتقد است: " با توزیع و بهره برداری صحیح از منابع، MDIC می تواند به صنعت کمک کند تا تجهیزات پزشکی مطلوب و ایمن را سریع تر و با قیمت پایین تری به بازار عرضه کند."
همچنانکه ناظران، سیاستمداران، و مدیران اجرایی موسسه درباره جزئیات بحث مذاکره می کنند، پژوهشگران و مهندسان صنعتی در راستای بهبود و مدیریت سلامت انسان ایده های جدیدی را مطرح می کنند. هرساله، ناظران صنعتی نظیر کلینیک کلیولند و مطبوعات تجاری تجهیزات پزشکی گرایش و روندهای فناوری موردنظر خود را از بقیه متمایز می کنند. این رهبران فکری متفق القول هستند که برترین فناوری های امروزه بین کاهش قیمت کلی تجهیزات پزشکی و افزایش میزان ماندگاری و ایمنی حد وسط را گرفته اند- و آیا این همان چیزی نیست که اصلاح نظام مراقبت بهداشتی درصدد دستیابی به آن است؟
در اینجا به 5 فناوری نوظهور اشاره می شود که امسال عرضه خواهد شد.

1. کاهش دادن بیوپسی های ملانوما
تعداد زیادی از خال های ظاهرا خطرناک در ملانوما که خطرناک ترین شکل سرطان پوست است در واقع بی خطر هستند، هر چند بدون بیوپسی جراحی تهاجمی نمی توان در مورد بی خطر بودن آن ها حکم قطعی داد. امروزه درماتولوژیست ها برای تشخیص صحیح ابزار جدیدی در اختیار دارند- یک ابزار دستی مورد تائید FDA جهت آنالیز مورفولوژی بافت که در آن از چند طیف نوری استفاده می شود. با اسکنر نوری MelaFind تشخیص قطعی امکانپذیر نیست اما پزشک با کمک آن اطلاعات بیشتری را در مورد لزوم یا عدم لزوم انجام بیوپسی به دست می آورد. هدف این ابزار کاهش تعداد بیمارانی است که به خاطر انجام بیوپسی غیرضروری دچار اسکار می شوند؛ مزیت دیگر آن حذف هزینه عمل های غیرضروری است. در فناوری MelaFind، از فناوری های ناوبری موشکی استفاده شده است که نخسین بار در وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا عرضه شد و در آن با استفاده از نور، سطح ضایعه مشکوک با طول موج 10 الکترومغناطیس اسکن می شود. سیگنال های جمع آوری شده با استفاده از الگوریتم های جریان قوی پردازش می شوند و با آرشیوی از 000/10 تصویر دیجیتالی تهیه شده از ملانوما و بیماری های پوستی مطابقت داده می شود.

2. آسپیرین الکترونیکی
برای افرادی که از میگرن، سردرد خوشه ای، و سایر سردردهای مزمن، درد شدید در ناحیه سر و صورت رنج می برند، استفاده از این روش درمانی که " با خوردن دو آسپرین فردا مشکلی نخواهی داشت" دیگر بی فایده است. مدتهاست که پزشکان علت شدیدترین و مزمن ترین شکل سردرد را گانگلیون اسفنوپالاتین (SPG)، دسته ای از اعصاب صورت، می دانند، با این حال هنوز درمانی که تاثیر طولانی مدت بر SPG داشته باشد نیافته اند. فناوری تحت پژوهش بالینی در شرکت فناوری های مستقل نوعی ابزار تنظیم شونده توسط بیمار برای بلوکه کردن سیگنال های SPG همزمان با بروز نخستین علائم سردرد عرضه کرده است. در این سیستم نوعی ابزار کوچک محرک عصب در لثه بالایی قسمتی از صورت که معمولا تحت تاثیر سردرد قرار می گیرد به طور دائمی کاشته می شود. نوک بالایی ایمپلنت به عصب SPG متصل می شود، و به محض اینکه بیمار شروع درد را احساس می کند، کنترل از راه دور دستی را بر روی گونه خود در نزدیکترین محل به ایمپلنت قرار می دهد. سیگنال های حاصل شده عصب SPG را تحریک می کند و سبب بلوکه شدن ناقلان عصبی ایجاد کننده درد می شوند.

3. مراقبت از دیابت بدون نیاز به تزریق
خود مراقبتی بیماران دیابتی بی اغراق دردناک است؛ چرا که همواره باید برای آزمایش قند، خون بدهند، از طرفی هر روز باید انسولین تزریق کنند و این در حالی است که احتمال عفونت ناشی از این همه تزریق نیز وجود دارد. پمپ های انسولینی و مانتیورهای مداوم و یکسره گلوکز امروزه بهترین گزینه برای خودکار کردن اکثر فرایندهای پیچیده روزانه کنترل قند خون است- هر چند نیاز به تزریق کاملا منتفی نخواهد شد، اما سرمایه گذاری های جدیدی در این رابطه انجام شده است .Echo Therapeutics فناوری را می خواهد عرضه کند که محل سوراخ را با یک patch جایگزین کند. شرکت مذکور روی بیوسنسور انتقال پوستی کار می کند که بدون نیاز به گرفتن خون، آنالیت ها (مواد مورد تجزیه خون) را از طریق خون تفسیر می کند. در این فناوری از ابزاری مشابه مسواک برقی استفاده می شود که فقط سلول های بالاترین لایه پوست را بر می دارد تا خون بیمار را در محدوده سیگنال بیوسنسور دربردارنده patch قرار دهد. این سنسور در هر دقیقه یک خوانش (reading) را جمع آوری می کند و اطلاعات به دست آمده را بدون اتصال به سیم به مانیتور ریموت ارسال می کند، در این حال زمانی که سطح آن از محدوده طبیعی بیمار فراتر رود صدای آژیری شنیده می شود و میزان گلوکز ردیابی می شود.

4. چکاپ های روباتیک (چکاپ توسط روبات ها)
یک رکن اصلی اصلاح نظام سلامت افزایش دسترسی افراد بیشتر به بهترین مراقبت های بهداشتی است. فناوری یک ابزار مقرون به صرفه و بیش از پیش قدرتمندی است که کلینکیک ها را در نواحی روستایی که از امکانات پزشکی کافی برخوردار نیستند به مراکز پزشکی کلان شهرها و متخصصان حاضر در آن مراکز متصل می کند. پزشکی از راه دور به عنوان یک ابزار برای ارزیابی و تریاژ (انتخاب و اولویت بندی بیماران براساس فوریت نیاز به درمان) در بخش اورژانس است، اما روبات های پزشکی جدید از این هم یک قدم فراتر نهاده اند- این روبات ها اکنون می توانند در راهروهای بیمارستان بیشتر از موارد معمول گشت بزنند، و بدون نیاز به مداخله مستقیم انسانی به بیماران در اتاق های مختلف سر بزنند و علائم حیاتی و نمودار مراقبت بیماران را چک کنند. روبات کنترل از راه دور RP-VITA محصول مشترک iRobit Corp و InTouch Health نخستین روبات کنترل از راه دوری است که به طور خودکار گشت زنی می کند و برای کاربرد آن در بیمارستان باید از FDA تائیدیه دریافت شود. این روبات وسیله ای چرخ دار و متحرک و مجهز به صفحه نمایشی دو سویه و تجهیزات پزشکی مانیتوریگ است و نیز برای حرکت در راهروهای شلوغ بیمارستان قابل برنامه ریزی است.

5. عمل جراحی دریچه قلب
کارگذاری دریچه آئورت از طریق کاتتر، جایگزینی حیات بخش به جای جراحی قلب باز ویژه بیمارانی است که به دریچه جدیدی نیاز دارند اما تحمل عمل جراحی را ندارند. این نوع دریچه ساخته شده Edwards Life Sciences است که مدتی در اروپا موجود بود اما به تازگی برای نخستین بار در مراکز قلب ایالت متحده به کار گرفته می شود- تاکنون نیز فقط محدود به بیماران بسیار ناتوان و پیر بوده است. دریچه Sapien از طریق شریان رانی (فمورال) توسط کاتتر و از طریق برش کوچکی که در نزدیکی قفسه سینه داده می شود هدایت می شود. دریچه مذکور از جنس بافتی با منشا گاوی است که به استنت فولادی زنگ نزن متصل شده است، و پس از قرار گرفتن در جایگاه دقیق دریچه توسط باد کردن یک بالون کوچک آن دریچه منبسط می شود. عمل جراحی جزئی تر که نیاز به زمان کوتاه تری برای بستری شدن در بیمارستان دارد و بالطبع هزینه را نیز کاهش خواهد داد.

    برچسب ها:
  •  
 

تبلیغات